doriekeenshirleyinindia.reismee.nl

No problem madam 10 minutes please

Hallo allemaal!

Het lijkt erop dat we een geschikt appartement hebben gevonden! Gelukkig maar, want we beginnen het uit eten gaan iedere avond een beetje zat te worden (noem ons maar verwend), en het eten bestellen via de telefoon gaat ook niet altijd even vlekkeloos.

‘What is your name?’
‘Shirley’
‘Sjolly?’
‘SHIRLEY’
‘Chili?’
‘Yes..Chili..We want two vegetarian pizzas’
‘OK ma’am, @#%^ Pizzas, would you like anything else?
‘Yes garlic naanbread please’
‘OK ma’am I repeat your order, 2 vegetarian pizzas’
‘And one garlic naan’
‘OK ma’am I repeat your order: One vegetarian pizza and one garlic naan’
‘TWO vegetarian pizza and one garlic bread’
‘OK ma’am I repeat your order: Two vegetarian pizza.’
‘Yes.’

Het blijft altijd weer een verassing wat er uiteindelijk op onze hotel kamer aankomt. We zijn zelfs een keer verrast met een bordje ongekookte noodles. Ook beginnen we het hotelpersoneel zat te raken, na drie keer gebeld te hebben of je alsjeblieft warm water mag krijg je te horen: No problem madam, 10 minutes please. Een geliefde zin hier in het hotel en onder alle Indiers.

Het begint hier wat warmer te worden en we genieten vol op van de zon, dit vonden we een goede reden om weer eens wat luchtige Indiaase kleertjes te gaan shoppen. Ook hebben we lekker in de zon op het dak van het hotel gezeten.

We zijn hier natuurlijk super interessant en Dorieke is al zes keer gevraagd om model te staan voor fotoshoots van leerlingen op de Pearl Academy. Ze overweegt dus om met haar studie te stoppen om een modellen carrière te beginnen ;). Shirley is druk aan het naaien en aan het breien wanneer de elektriciteit niet uitvalt op school, dit gebeurd zo’n twee keer per les.

Naast onze school bezigheden vonden we het tijd om wat culturele activiteiten te ondernemen in het weekend. Het begon ondertussen wel een beetje beschamend te worden dat we nog bijna niets hadden bekeken. We zijn lekker religieus bezig geweest en hebben een Sikh gurudwara, Hindu tempel en de Jama Masjid (moskee) bezocht. In de gurudwara werden we meteen enthousiast onthaald en werd ons voorgedaan hoe we het gebedsritueel moesten uitvoeren. Na op onze knieën te hebben gezeten, ons voorhoofd op het soort altaar te hebben gelegd en een rondje te hebben gelopen, kregen we een plakkerig, vettig, bruin goedje in onze handen wat we op moesten eten. Dat kostte wat moeite.
Daarna moesten er foto’s gemaakt worden en werden we voorgesteld aan hun vrienden een eindje verderop in de fitness. Daarna zijn we doorgelopen naar de Hindu tempel en hebben we een stipje gekregen op ons voorhoofd en een handje met suiker.

Gisteren zijn we naar de Jama Masjid geweest in Old Delhi. Onderweg naar de moskee zagen we echt het authentieke India wat we verwacht hadden van India voor we vertrokken. Drukke smalle en stoffige straatjes, elektriciteitskabels her en der, drukke markten en veel zwervers. We zijn het er over eens dat we blij zijn met onze verblijfplaats in New Delhi voor zolang onze studie duurt, toch een stukje comfortabeler en schoner. Aangekomen bij de Jama Masjid kregen we een jurk aan, waar we uiteraard voor moesten betalen als ‘white face’ zijnde. We hebben op het binnenplein onze ogen uitgekeken, wat een imposant bouwwerk. Wij waren overigens niet de enige die hun ogen uitkeken, overal werden gevraagd of ongevraagd foto’s van ons gemaakt. Na naar de oproep tot het gebed te hebben geluisterd, wilden we onze jurk inleveren. Hier moest volgens de man weer voor worden betaald. We hadden al snel door dat de mensen ons daar als wandelende goudmijn zagen en zijn maar snel doorgelopen.

Vorige week zondag zijn we met klasgenootjes van Shirley naar de Indian Handicrafts Market geweest, een tijdelijke tentoonstelling van Indiaas handwerk. Super leuk om te zien, een kunstenaar wilde zelfs een verhaaltje voor ons zingen over zijn schilderij!

Morgen moeten we vroeg op, we gaan op excursie naar Ludhiana voor 4 dagen waar we allerlei fabrieken gaan bekijken waar stoffen, wol en complete kledingstukken worden gemaakt.

Tot snel & namasté!