doriekeenshirleyinindia.reismee.nl

Op kakkerlakken en huizenjacht

Namasté!

Zo, het werd na een maand toch weer eens tijd om verslag te doen over ons leven als Indiërs.
We zijn de afgelopen weken druk bezig geweest met verhuizen. Helaas niet naar het huis waar we eerder over schreven. Hier hebben we welgeteld twee nachten in geslapen, alhoewel slapen kwam er niet van…

Helemaal happy met ons super ruime appartement, doken we ’s avonds vermoeid van het verhuizen in bed. Om hier vervolgens bijna onze ruggen te breken op het harde matras. Dit probleem was op te lossen en we accepteerden dat we een nachtje wat minder lekker zouden slapen. Tot Shirley haar tanden ging poetsen en iets in haar ooghoek zag. Daar zaten een stuk of 8 kakkerlakken gezellig bij elkaar om de douchekraan heen. Bah bah bah! Toen we verder op onderzoek uitgingen kwamen we erachter dat er meer kakkerlakken aan de wandel waren gegaan in het donker, vanuit alle hoeken kwamen ze. Na er ook één over ons bed heen hebben zien lopen, kunnen jullie je misschien wel voorstellen dat we geen oog dicht hebben gedaan.
Na de volgende dag als twee ware kakkerlakken bestrijders aan de gang te zijn geweest met twee bussen anti-cockroach spray dachten we ervan af te zijn. Tot het avond werd. Ja hoor, daar kwamen ze weer met z’n honderden. We hebben de huisbaas erbij geroepen, en zelfs hij als Indiër was geschokt over de hoeveelheid kakkerlakken. Hij pakte spuitbus nummer 3 erbij. Het resultaat van onze kakkerlakken jacht is te zien op de foto’s (Het is aan te raden om even niet te eten). Hopend dat de kakkerlakken nu allemaal dood zouden zijn, lagen we weer in ons stenen bed. De volgende dag is de insecten bestrijding gekomen, waardoor wij vanwege de dampen niet in het appartement konden slapen. Maar de kakkerlakken zouden echt weg zijn volgens de huisbaas. De dagen daarop stonk het ook zo erg dat we in een hotel hebben geslapen. Daarbij zagen we nog steeds heel veel kakkerlakken lopen, maar we hielden hoop dat ze langzamerhand allemaal uitgeroeid werden. Na nog een keer de pest control over de vloer te hebben gehad voor een tweede behandeling, moest het deze keer écht over zijn volgens de professional en de huisbaas. Na een week nog steeds overal kakkerlakken te zien, hebben we besloten om een ander appartement te huren wat toevallig op ons pad kwam. En daar zitten we dus nu, dicht bij school en dicht bij het centrum. Ideaal! We hebben een scooter gehuurd, dus we crossen overal heel makkelijk heen. Geen discussies meer met autoriksja drivers die je geen eerlijke prijs geven! Of riskja drivers die Shirley er uit zetten, omdat ze zelf ook niet weten waar ze heen moeten rijden en Dorieke een verdwaalde Shirley op moet komen halen op de hoek van de straat…

Bij de toeristische attracties hebben ze trouwens ook een heel apart idee over een eerlijke prijs. Zo moeten Indiërs 10 Rupees betalen en buitenlanders 200. Nu zijn wij natuurlijk ook inwoners van Delhi en wilden graag voor 10 Rupees, dus wij zeggen: ‘we are students here’. In India is everybody equal ma’am. 200 Rupees please. Iedereen is gelijk, behalve als je een white face bent. Gelukkig zijn ze niet overal zo streng en mochten we deze eek op vertoon van onze Pearl student card wel voor 10 Rupees naar binnen!

Ook hebben we nog wat tripjes gemaakt. Eerst zijn we met school naar Ludhiana geweest, waar we verschillende fabrieken hebben bezocht die katoen omzetten in garen, met het garen de doeken weven, en er uiteindelijk een kledingstuk van word gemaakt. Daarna zijn we naar een fabriek gegaan waar we heel het proces konden zien van de gebreide dekens die overal in India worden verkocht, van het breien en finishen tot het printen van de dekens. Naast serieus bezig te zijn met school hebben we in de hotels ook nog wat feestjes gehouden waarbij de leraar het hardste los ging, heel gezellig.

Ons tweede tripje ging naar Jaipur, samen met onze Groningse vriend Sander en Indiase vriend Harshal. Na een turbulente busreis van 6 uur, waarbij we regelmatig bijna met ons hoofd door het dak heen zaten kwamen we aan in Jaipur. De voornaamste reden dat we naar Jaipur gingen was om Holi te vieren, de viering van het begin van de lente en de overwinning van het goede op het kwade. Maar Holi was pas op maandag, dus we hadden nog twee dagen om wat leuke dingen te bekijken. Harshal nam ons mee naar het Amber Fort and Palace, we hebben er wel 2 uur rondgelopen ons vergaapt aan de mooie plafonds ingelegd met spiegeltjes, muren beschilderd met verschillende kleuren en patronen en het bergachtige landschap waar het fort en paleis door wordt omringd. Op zondag zijn we naar de grootste shopping mall van Rajasthan geweest en ’s avonds zijn we naar een soort dorp geweest, waar je kon genieten van typisch Rajasthaanse spelletjes, folkloristische dans, muziek, eten en natuurlijk hebben we er ook even geshopt!

De volgende dag was het Holi en zijn we naar de familie van Harshal gegaan, waar we elkaar hebben bekogeld en ingesmeerd met alle kleuren poeder. Vooral wij als 3 white facejes waren een mooie kleurplaat die ingekleurd moest worden. ’s Avonds werden we uitgenodigd om bij heel de familie te komen eten. Eenmaal weer thuis, 15 haarwasbeurten en een spa behandeling verder lopen we nog steeds met roze en groene haren rond. Dit is dus niet een nieuwe fashion statement, maar een herinnering aan een once of a lifetime experience!